Projecte Lingüístic

Aprenentatge de la llengua catalana.

La llengua oral. 

La promoció de la llengua oral: elaborar i expressar idees, opinions i sentiments, és a dir, construir el propi pensament, així com escoltar i interactuar amb els altres en el diàleg és fonamental. Cal aprendre a parlar, escoltar, exposar i dialogar. Això implica ser conscient dels principals tipus d'interacció verbal, ser progressivament competents en l'expressió i comprensió de missatges orals. D'aquesta manera s'aprèn a llegir i comprendre millor els textos, i a ser un bon interlocutor, atent i cooperatiu, en les diverses situacions de comunicació, per tal de desenvolupar-se de forma competent, amb expressivitat i fluïdesa, en una societat democràtica i participativa. 

La llengua escrita. 

La competència escrita s'ha de potenciar en totes les seves dimensions, receptives ( lectura ) i productives ( escriptura), de comunicació i creació, i cal relacionar-la amb les interaccions orals que afavoreixin un aprenentatge cada cop més conscient i eficaç. Prioritzarem la realització de produccions de contextos diversos, la reescriptura de textos i l'aplicació progressiva de l'escriptura a textos de nivells de complexitat cada vegada més gran i de tipologia i funcionalitat diversa.


Relació llengua oral i llengua escrita. 

El català és la llengua d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura.

  • A P/3 es comença amb el reconeixement del nom propi amb la lletra de pal i la grafia de les vocals, també amb lletra de pal. 
  • A P/4 es continua amb el reconeixement del so i les grafies de les vocals i la majoria de consonants amb lletra de pal, per tal que tot l’alumnat sigui capaç de llegir paraules. Durant el tercer trimestre es fa progressivament el pas de la grafia de les vocals amb lletra lligada. 
  • A P/5 seguim el procés de transferir la lletra de pal a la lletra lligada de totes les grafies per acabar llegint frases senzilles amb aquest tipus de lletra. 
  • Al cicle inicial de primària es consolida el procés de lectura i escriptura per anar millorant-lo al llarg de l’etapa.

És molt important la coordinació entre l’educació infantil i l’educació primària pel que fa als criteris i metodologies de l’ensenyament–aprenentatge de la lectoescriptura.