Projecte Lingüístic

Activitats d'incentivació de l'ús de la llengua


Activitats d'incentivació de l'ús de la llengua.

Per a la llengua oral: exercitació de l'expressió oral amb la narració de fets o historietes, la descripció d'elements i situacions, l'explicació de vivències, la descripció de persones, desigs i sentiments...; lectura expressiva per part del professorat de contes i narracions; realització de converses interactives, fent èmfasi especial en l'estructuració d'idees.

 En la comprensió lectora cal considerar dos vessants: l’accés i la selecció de la informació, i el desenvolupament de l’hàbit lector. Així mateix la lectura ha de ser estimulada i practicada per tot el professorat que intervé en el procés educatiu i des de totes les àrees. 

La pràctica de la lectura expressiva de qualsevol tipus de text ( poesies, lectures guiades, contes, embarbussaments, textos descriptius o expositius) de tota mena de temes de les matèries.

L’adquisició d’un repertori de lèxic ampli i variat, des de totes les àrees, de manera que es tinguin en compte tots els camps semàntics de l’entorn proper, com a bagatge viu i útil socialment. 

La competència literària promou la comprensió del món, de les altres persones i d’un mateix a través de la lectura d’obres de qualitat. L’accés guiat a aquestes obres facilita el desenvolupament de l’hàbit lector i escriptor i fa descobrir el plaer per la lectura i apreciar textos de gèneres diversos ( poètic, narratiu i teatral) i també d’altres formes estètiques de la cultura que ens envolta de tipus tradicional com cançons, refranys, dites i frases fetes, endevinalles, rodolins; o més actuals com videoclips o ficcions audiovisuals. Pensem que la presència d’activitats d’escriptura és un bon instrument per a l’educació literària. 

El desenvolupament i domini de les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per accedir autònomament i crítica a les tecnologies de la informació i comunicació i, d’aquesta manera poder interpretar missatges audiovisuals que formen part de la cultura dels infants i joves. 

Els processos de la llengua escrita són una de les claus en la competència del tractament de la informació i l’ús de les de les tecnologies de la informació i la comunicació.